Tytuł pozycji:
Kursy typu MOOC na polskiej platformie edukacyjnej Navoica – perspektywa twórców
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie standardów tworzenia kursów typu MOOC na platformie edukacyjnej Navoica, a także opisanie procedury uruchamiania tych kursów w języku polskim i angielskim oraz wyeksponowanie roli profesjonalistów (m.in. uniwersytetów) w upowszechnianiu aktualnych treści naukowych w sposób odpowiadający preferencjom cyfrowych odbiorców.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Realizacja wskazanych zadań była możliwa dzięki jakościowej analizie danych zastanych, tzw. analizie treści, obejmującej dokumenty, wywiady i literaturę poświęconą wyzwaniom stawianym edukacji XXI wieku. Artykuł zawiera także charakterystykę warsztatu – platformy edukacyjnej Navoica, która służy do generowania i realizacji kursów zdalnych.
PROCES WYWODU: Wywód obejmuje: uzasadnienie podjęcia tematu (zob. Wstęp); analizę wybranych treści opublikowanych w dokumencie Navoica. Polska platforma edukacyjna oferująca kursy typu MOOC. Wytyczne dla twórców kursów; opis wdrażania tych standardów na przykładzie dwóch kursów typu MOOC (zob. m.in. podrozdział Warsztat autora kursu typu MOOC); refleksje wynikające z doświadczeń autora kursu typu MOOC (zob. podrozdział Perspektywa autora kursu typu MOOC); a także odniesienia do kształcenia zdalnego w sytuacji globalnej pandemii (zob. Odbiorcy kursów typu MOOC, Kursy typu MOOC a realia edukacyjne w czasie globalnej pandemii – podsumowanie).
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Czas globalnej pandemii wykazał, że powszechny dostęp do kursów, szkoleń czy webinarów zwiększa szanse edukacyjne przedstawicieli różnych pokoleń. Nie istnieją ograniczenia geograficzne, wiekowe, zawodowe czy inne dla potencjalnych uczestników kursów, w tym – dla osób z niepełnosprawnościami. Natomiast dostępność kursów w globalnym języku angielskim znosi także barierę językową i komunikacyjną.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Idea tworzenia kursów typu MOOC jest warta upowszechniania, ponieważ dostęp do aktualnych treści naukowo-badawczych w sposób, który odpowiada wymaganiom i preferencjom zwłaszcza pokoleń Y i Z, jest szczególnie ważny w czasach postpandemicznych.
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present the standards for creating MOOCtype courses on the Navoica educational platform, as well as to describe the procedure for launching these courses in Polish and English and to expose the role of professionals in disseminating current scientific content in a way that meets the preferences of digital users.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The realisation of the indicated tasks was possible thanks to the qualitative analysis of secondary data, the so-called content analysis, including documents, interviews and literature devoted to the challenges of 21st century education. The article also includes the characteristics of the Navoica educational platform’s workshop, which is used to generate and implement distance learning courses.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation includes: justification for taking up the topic; analysis of selected contents published in the document Navoica. Polish educational platform offering MOOC courses. Guidelines for Course Creators; a description of the implementation of these standards on the example of two MOOC-type courses; reflections from the experience of a MOOC course author; as well as references to distance learning in a global pandemic situation.
RESEARCH RESULTS: The time of the global pandemic has shown that universal access to courses, training or webinars increases the educational opportunities for representatives of different generations. There are no geographical, age, professional or other barriers for potential course participants, including – people with disabilities. And the availability of courses in global English also removes the language and communication barrier.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The idea of creating MOOCtype courses is worth spreading, as access to current scientific and research content in a way that particularly meets the requirements and preferences of the Y and Z generations is especially important in post-pandemic times.