Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Badanie jako uczenie się. Zwrot edukacyjny i wiedza w środowisku zurbanizowanym

Tytuł:
Badanie jako uczenie się. Zwrot edukacyjny i wiedza w środowisku zurbanizowanym
To study is to learn. Educational turn and knowledge in urbanised environment
Autorzy:
Skórzyńska, Agata
Tematy:
urban learning
badanie jako uczenie się
rewitalizacja
krytyczne studia miejskie
zwrot edukacyjny w badaniach naukowych
research as learning
revitalisation
critical urban studies
educational turn in scientific research
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Narodowe Centrum Kultury
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka; 2019, 105, 2; 47-62
1230-4808
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article proposes a model of urban space research that is related to processes of consultation and participation, and thus leads to changes. The author refers here to new concepts of knowledge about the city and urban competences, such as Colin McFarlane’s proposal of learning the city. Based on the analysis (adopting the perspective of critical urban studies) of an example of a city centre revitalisation project (Project CENTRE in Poznań), the text calls for changing the research model (scientific, scientific-participatory, diagnostic, consultative), so that it enables the acquisition of anticipatory knowledge through a collaborative process. Anticipatory knowledge is here understood as the knowledge that can be applied not only to address the status quo (conflicts over the rights to the city, economic and demographic conditions), but also to predict and thus consider changes in the future (for example climate change). Learning encompasses the processual, embodied and situated nature of knowledge about the city, which is necessary in today’s conditions of urbanised environment and its ongoing transformation. As such it turns into a political concept where to have the knowledge of the city (finally recognised as a living environment) means to know how to ensure that city management conditions are more just and fair.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies