Tytuł pozycji:
Współautorstwo: wyzysk i współpraca (ze studentami)
- Tytuł:
-
Współautorstwo: wyzysk i współpraca (ze studentami)
Co-authorship: exploitation and cooperation (with students)
- Autorzy:
-
Kowzan, Piotr
- Data publikacji:
-
2019-12-31
- Wydawca:
-
Uniwersytet Gdański. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
- Źródło:
-
Ars Educandi; 2019, 16; 139-155
2083-0947
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest identyfikacja takich rozwiązań organizacyjnych w zakresie współpracy badawczej ze studentami, które byłyby etyczne z perspektywy późniejszego współautorstwa artykułów i korzystne – zarówno dla studentów, jak i dla pracowników naukowo-dydaktycznych. W tym celu rozpatrzymy trzy różne modele współpracy (koordynację, kooperację i kolaborację), które w określony sposób porządkują relacje w zespole. Rozpatrzymy możliwości i ograniczenia tych modeli na tle współczesnych wyzwań pracy akademickiej i formalnych wymagań dotyczących współautorstwa artykułów. Rezultatem będzie zestawienie szans i zagrożeń poszczególnych rozwiązań, które wraz z modelami współpracy badawczej mogą stanowić podstawę schematu podejmowania decyzji o sposobie organizacji takiej współpracy ze studentami.
The goal of the article is to identify such organizational solutions in the field of research collaboration with students that would be ethical from the perspective of subsequent co-authorship of articles and beneficial to both students and academic staff. For this purpose, we consider three different models of working together (coordination, cooperation and collaboration) which organize relations in the team in a specific way. We consider the possibilities and limitations of these models against the background of contemporary challenges of academic work and formal requirements for co-authoring articles This will result in a comparison of the opportunities and threats of individual solutions, which – together with three models of organizing collective work – can form the basis of a decision-making scheme on how to organize such work with students.